Problemstillingen tausehetsplikt – ytringsfrihet

I dagens nettutgave av dagbladet kan man lese om en dansk spesialsoldat som prøver å gi ut en bok det danske forsvaret ønsker å stanse.

Tematikken rundt ytringsfrihet og tausehetsplikt er vanskelig. Jeg ser problematikken rundt det å utgi en bok som i detalj utgir kritiske detaljer om utenlandske operasjoner. På den andre siden er det kanskje en grunn til at en slik bok blir skrevet og ønsket utgitt.

Jeg tror ikke denne personen er ute etter å sverte det danske forsvaret, men heller å dele sine opplevelser med andre. Og det har han all rett å gjøre. Han burde kanskje tenke litt mer på hva som er best å utelate, og kanskje ikke skrive så detaljert som han har gjort. Men det er bare mine synspunkter. Jeg er interessert i å lese boken. Det er ikke for å få innblikk i danske hemmeligheter, men for å få et innblikk i en spesialsoldats liv i Afganistan.

En kommentar om “Problemstillingen tausehetsplikt – ytringsfrihet

  1. Jeg mener at alle sånne lekkasjer er sunne. Jo fler, jo bedre. Håper folk laster opp masse helt uakseptable hemmeligheter til WikiLeaks

Legg igjen en kommentar

